Lagom före jul tankar..

Jag drömmer mig bort till en bättre värld..
En värld där inga barn behöver gå hungriga och där alla har skor på fötterna och taköver huvuddet,, mat i magen och en penna i handen... Jag drömmer mig mot en värld fylld av glada ansikten som lyser under en klar himmel och människor som omfamnar varandra.. En värld full med kärlek och inget annat.. En utopi och en värld som aldrig kommer finnas till..


Klimatmötet i köpenhamn gav inga vidare resultat.. Jag undrar hur mycket pengar som lades ner på det och vad man annars hade kunnat göra för dessa pengar.. Mat till fattiga? kläder, skor och pennor till barn? jag vet inte.. sen är det konstigt..  Hur kan man ställa krav på fattiga länder i Afrika om att minska utsläppen när det är vi som står för dem? ironi i all dess ära.. alla ska göra lika mycket? känns mer som att de fattiga får betala för våran skit.. För även om jag inte anser mig själv som rik så är jag det i jämförelse med en 21- årig tjej i Nairobi, Etiopien, Kenya.. ja tänk bara..

Lagom till Jul så har P3s musikhjälpen sluta sända.. runt 20 000 döda barn i malaria på 6 dagar. 5, 5 miljoner kronor samlades in. 5 kr kostar en spruta för att bota sjukdomen. Om man nu räknar på det så har man räddat miljoner barn ..  

Lagom till jul kommer hoppet tillbaka.. För man kan fortfarane sträva efter en bättre värld, även om det är en utopi?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0