Synder...

Synd är ett centralt begrepp i bland annat den kristna världsbilden. Det är nära besläktat med omoral och ondska genom att det betecknar handlingar som inte är acceptabla utifrån ett visst normsystem. I kristendomen utgörs normsystemet av Guds vilja. Grundbetydelsen av ordet "synd" kommer från hebreiskan och betyder "att missa målet", vilket det också gör i Grekiskan. I 1 Joh 3:4 definieras synd också som "överträdelse av lagen".

De sju dödssynderna, huvudsynderna eller kardinalsynderna, är ett begrepp inom katolicismen. De har alla positiva motsvarigheter i De sju dygderna. Termen kommer av att de dels anses leda till andra laster och synder och dels leder till evig fördömelse, ifall syndaren inte ångrar sig.

* Högmod 
* Girighet
* Vällust
* Avund
* Frosseri
* Vrede
* Lättja

Jag ska till syndafloden denna helgen. Jag ska synda. Jag kommer att avundas alla dom som hittar nån att hångla med. Jag kommer att vredas över att jag inte kommer ha mod nog att höra av mig till en viss person. Jag kommer därför vara högmodig och frossa i mig mat och dryck.. Jag kommer att lusta, om än göra det själv.. kag vet dock ej om jag kommer att bli girig eller likgiltig under resan, men enligt katilicismen kommer jag säkerligen hamna i helvetet för fan eller om jag kommer ångra något..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0