Grekland gör stora rubriker igen..

Det är inte OS, EM, ES eller snöstormar.. Dock är det storm. Stor storm. Nuvarande regeringen som var förrförra regeringen fuskade med pengarna och gav grekland ett underskott på 13 BNP. Förra regeringen avslöjade innan de försvann från makten detta för EU så att regeringen som nu sitter ska dras med sin skit. Nåväl.. Spelar ingen roll vem som sitter i makten, alla politiker är att skylla. Ingen ska komma undan. Drt är inte folkets fel att inget sköts i landet då regeringen inte har några krav på dem..

Men det är bättre nu än senare då det kan ha varit värre. I aftonbladet skrivs det om hur östländernas dåliga ekonomi påverkar EU och Euron. Inte bara Grekland utan även Spanien och Portugal ligger i kris. Sen euron infördes har östländerna och medelhavsländerna levt över sina tillgångar. Det har varit lätt att skaffa lån och leva rikt. Priserna har stigit på marknaden då lönerna har varit desamma och människorna har levt fattigt och tagit lån istället. Nu vill den grekiska regeringen göra gott för sig och ta sitt ansvar för något som aldrig borde ha hänt. Oansvariga människor säger jag bara..

Grekland har haft det kämpigt med ekonomin sen efter Balkankriget. Regeringen har vetat det hela tiden och har de inte det så borde de ha läst sin historia på gymnasiet. Jag var stolt över att Grekland hade kunnat komma så långt 2006b när jag tog studenten. Nu blir jag besviken på regeringen som har låtit mitt lands rykte bli så dåligt att det aldrig kommer kunna komma tillbaka.

"Civilisationens vagga som hotar med en ny europeisk ekonomisk kris" lär ju rubrikerna vara imorgon.. och jag ska vara den som sitter med vänner och folk och ska försvara grekernas agerande när de är ute på gatorna och protesterar mot att de inte får gå i pension, betala mera skatt samt får sänkta löner när deras löner ändå inte är höga. Jag undrar hur en svensk skulle reagera om man sänkte hans lön till 7000 kr per månad. Inget jag vill se hända och kom inte med detta: det skulle ladrig hända i Sverige för Grekland har just gjort det möjligt.

När personen som har makten missbrukar den får folket betala. Är det då svårt att man inte litar på dem som sitter i makten? Jag litar inte på politiker för ett öre. Politikers löften är som brus i mina öron och jag röstar ej i val då jag tycker att det blir samma skit vad man än röstar. Det fick jag lära mig sen liten att alla i maktposition ljuger. Även i Sverige. I USA, Kina, Frankrike ich ja tom Grekland. Folket är arga för att det betalar för sådant som de inte borde. och jag blir arg för mina vänner ser ingen framtid där nere. När de borde göra det. Det är ett 60-talets grekland igen. Då var det juntan, idag är det krisen..
sak samma: Grekerna kommer fly sitt land o politikerna kommer stå där som fån och betala allt ur egen ficka. Vilket de borde göra enligt min mening.. Nu är jag arg. Riktigt arg. Så det kan hända att jag tagit fel på något årtal eller så men sak samma.

Jag är arg på regeringen och arg på grekerna som inte verkar förstå alvaret i det hela. Och som fuskar med skattesedlarna.. något regeringen har lärt dem att göra..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0